اماكن ديدني

ارزش کویر ایران


 ارزش سفر به این سرزمین چند برابر باارزش تراز آن است که حتی تصور آنرا میکنید


 

 تا چند سال قبل از انقلاب سفر به مرکز ایران کار چندان ساده ایی نبود و حتی تصور اینکه انسان پا به سرزمینی بگذارند که از لحاظ کوچکترین امکانات زندگی بی بهره باشد و از طرفی تاچند صد کیلومتر هیچ موجود زنده 2پایی را نبیند ، پشت انسان را به لرزه در می آورد . بیابانهای بی انتها، صحرای سوزان ، بی آبی، سفر باشتر ، خطر راهزن،شناخت نداشتن از مردمی که در این وادی زندگی میکنند ، همه و همه از عوامل بازدارنده سفر به این سرزمین بود و لی با ید روزی این طلسم وحشتاک می شکست و مردمی که این سرزمین را با دنیای اجنه پیوند زده بودند این سرزمین را می دیدند و ترس آنها فرومیریخت .

یکی از شاهان دوران گذشته ایران که جسارت بالایی در فتح الفتوحات داشته و جرات فراوانی در وی در عبور از سرزمینهای ناشنااخته دیده میشود “”شاه عباس ” کبیر از دوران صفویه است با توجه به اینکه وی در اصفهان مرکزیت حکومتی بنا نهاده بود .ولی در تاریخ این سرزمین رد پایی از سفر به مشهد خراسان و ساخت کاروانسراهایی به چشم میخورد . فاصله تقریبی این سرزمین از یک آبادی تا آبادی دیگر چیزی بیشتر از یکصد کیلومتر در بیشتر نقاط بوده و مسیری خالی از سکنه و نفس گیر همراه با برهوتی از علف و سبزه و آبادی و حتی آب خوردن جرات میخواست تا دل به دریای خشکیده ایی بزنید که هیچ اثری از حیات در آن دیده نمی شود .

همه این مطالب را گفتم  تا ارزش واقعی سفر شما به این منطقه ، و ارزش تاریخی آنرا به ساکنین آن یاد آور شوم . همه شما شاید بارها به شمال کشور سفر کرده باشید . انتهای آن دریاست با جنگلهای سرسبز  دیگه از دریا جلوتر نمی توانید جلوتر بروید چون چیزی نزدیک به 1200 کیلومتر آب در مقابل شما و کشوری دیگر در مقال شماست . هزینه اقامت شما در شمال با وسیله شخصی خودتان متوسط شبی 100 هزار تومان خواهد بود حاصل آنچه دیدید چیزی است که خیلی ها دیده اند و همه از شمال دیداری داشته و چیزی قابل تعریف ندارد .

اگر به جنوب سفر کنید انتهای آنرا که قابل سفر با امکاناتی دانسته اند “جزیره کیش است ” اما شما عملا طول سال نمی توانید به آنجا بروید و در عوج گرمای سال در تابستان کیش و حشتناک گرم است و سفر شما همانند شمال کشور با هوایی شرجی و گرم و غیر قابل تحمل است . کیش تنها در زمستان طرفدار دارد . و باز شما در جزیره ایی محدود بوده و جز تعدادی از آثار باستانی چیزی دستگیرتان نخواهد شد . واین روزها همه به کیش این روزها به جزیره ایی تجاری و بازگانی  همراه با دریایی آزاد نگاه میکنند و از خرید وسایلی با گرین کارت خبر میدهند .

اما آنچه باقی میماند مابین این دونقطه بوده و “کویر مرکزی ایران است ” جایی که مرکز آنرا در نقشه ایران خالی از سکنه میبینید .

از افرادی که میشناسید و به این منطقه سفر کرده اند ، کدام یک ازدیدنیهای آن برای شما صحبت کرده اند؟

یا اینکه اصلا واقعا خالی از سکنه است ؟

راه ارتباطی این سرزمین از کجا شروع و به کجا میرد ؟

از لحاظ تاریخی مربوط به کدام دوره تاریخی سند دارد؟

و از کدام دوره  تاریخی  این سرزمین مورد توجه قرار گرفته است ؟

 از لحاظ جا و مکان اقامت سیاحتی در این نقطه از کشور جایی وجود  دارد ؟ا

این منطقه از لحاظ اقتصادی در چه وضعیتی قرار دارد؟

پاسخ این سئوالات تنها برای اهل دل است و اهمیت آن نزد کسانی که قدر این سرزمین را میدانند . سفر به این سرزمین صدها بار باارزش تراز سفرهای دیگر است چون هر کسی جرات سفر به این منطقه را ندارد  .شاید باور نکنید هزینه سفر به این سرزمین از دیگر نقاط ایران گرانتر بوده و اکثرا مسافرانی خارج از کشور به دیدن این سرزمین می آیند  ، پس قدر زر ، زرگر شناسد قدر گوهر گوهری.

09126049747

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *