اخبار بيابانک

«ریگ جن»

IMG-20150521-WA0162

از 175000 هزار کیلومتر مربع کویر ایران …نقاطی هستند که به عنوان ماسه های صعب العبور ایران شناخته شده اند..ریگ همان عنوان ماسه بادی در ایران است . مردم ریگ را به موادی اطلاق میکنند که کوچکتر از 1 میلیمتر و نهایت تا 2 میلیمتر باشد .
موادی حاصل از فرسایش کوهها …مکانیزمی جالب در تولید دارد .این تپه های اسفنج مانند حاصل همکاری آب ،فرسایش و باد است .اعجازی بی نظیر از خلقت خداوند است .

عبارت …ریگ جن … حاصل از دو کلمه ی ریگ و جن تلفیقی ابهام آور در اذهان عمومی مردم ایران است و آنها را بر این باور است که این منطقه از سرزمینهای اعجاب انگیز بوده و کسی را توان تردد در آن نیست ….

اما واقعیت ریگ جن تا کجا مورد اهمت بوده و مردم و تاریخ و علوم در مورد آن چه میگوییند …

من  شخصا از دو سالگی در حاشیه ی ریگ جن بزرگ شدم و هرگز تجربه ی 20 ساله ایی که از این سرزمین دارم را به شوخی و سرگرمی نگیرید و در این مقاله ابعاد آنرا برایتان باز خواهم کرد … من مدرس کویر ایران و مهمانان زیادی را در کویر ایران هدایتگر و راهنما هستم و جالب اینکه هر بار به این سرزمین میرسم باید فلسفه ی این منطقه را کامل از اول برایشان توضیح دهم ….این مقاله را مخصوصا برای همین مینویسم تا پرونده ی این سرزمین را برایتان مکتوب و مستند کنم و به شایعات و عقاید و افکار متفاوت جامعه پایان بدهم .

شاید بر خلاف آنچه میخوانید عقیده و نظر شما پیرامون آن متفاوت و انکار پذیر باشد ولی…باور بفرمایید که من تقریبا 7 سال پیرامون آن تحقیق و مطالعه و نظر نهایی و شخصی من پیرامون این مسله در این مقاله در سراسر دنیا منتشر خواهد شد .

مردم ایران به غلط به محدوده ی مرکزی ایران کویر میگویند ….در حالی که این اشتباست !!!! کویر به سرزمینی اطلاق میشود که در این پهنه ی جغرافیایی زمین بقدر از املاح شیمیایی و طبیعی مانند سدیم و پتاسیم و …اشباع شده که توان سبز کردن و کشت و زرع را نداشته باشد این زمینها معمولا نقاط پست مرکزی ایران است که از دریای مرکزی ایران بجای مانده از هزاران سال پیش است .

اما ایران در کویرمرکزی دارای چند نقطه از این دست نقاط است که دارای این مشخصات است …و بقیه نقاط ایران مرکز ی را که گیاهان کم پشته و استپ وار پوشیده شده را …بیابان …. میخوانند . این بیابانها زمینهای حاصل خیزی هستند که دست رسی به آب جاری میتوان آنها را به کشت زارهای بزرگ تبدیل کرد ….مثل اطراف کاشان و اردستان و حتی اطراف قم ….

09126049747

یک دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *