مشاهير بیابانک

بخشي از متن كتاب مجلل

 زعــهــد باســتــان دوران زرتـشـــت      

                                            هزاران روزها را گر نهی پــشــت

 یــکـــی مـــدیـــن بــُده قلب کویـری

                                            که درلطف و صفایش بی نظیـری

    درخشان لولویی دربام و در ارض    

                                            بیـاضه نام آن در دشــت   ابــیــض

     (فاضل)


روستای عزیز و باستانی بیاضه در جنوب شرقی بخش خوروبیابانک از شهرستان نایین استان اصفهان قرا گرفته است.این روستا در طول جغرافیایی ۵۵ درجه،۶دقیقه شرقی وعرض جغرافیایی ۳۳درجه و ۲۰ دقیقه شمالی قرار دارد.بیاضه عزیز دارای آب و هوای گرم وخشک کویری و ارتفاع ۹۱۵ متر از سطح دریا بوده و دارای بلند ترین کوه منطقه بعد از شاه کوه به نام کوه بیاضه به ارتفاع ۲۳۳۰ متر در قسمت جنوب غربی واقع می باشد.بیاضه دارای قدمتی چند هزار ساله که در متون جغرافیایی قدیمی به نامهای بیاده،بیاذق،مفادق،مفازه و دست آخر بیاضه کنونی نوشته می شود.چنین در بوستان قدیم ذکر شده است که ناصر خسروی قبادیانی در سفر نامه ی هفت ساله ی خود که در سال ۴۴۴ هجری به رشته تحریر در آورده از بیاضه به نام بیاده نام برده است.در تحقیقات و کاوش های باستان شناسی در این منطقه رد پای زنان و مردانی در دوره ساسانی و پیش از آن به چشم می خورد.وجود یک بافت قدیمی و قلعه ای کهن در بیاضه و همچنین خانه هایی قدیمی و اکولوژیک،ساباط ها،پایاب ها، و ابنیه های خشتی و گلی موجود در بیاضه حرفها و ناگفته های زیادی را در خود پنهان دارند.

“بخشی از کتاب تجلیل از میراث مجلل در بیاضه باستان”

09126049747

15 دیدگاه

  • نامم مهم نیست اما برای خودم ادعایی دارم

    با سلام و تشکر – ما کاری برای اسم و رسم انجام ندادیم اما بهتر بود از3 نفری که یک نفرشان را نام بردید که 2 روز فقط صرف تمیز کردن و شستن آن خاکهای هزاران ساله ی همراه با آهک مکان نمایشگاه کردند نیز یادی میشد نه فقط از کسانی یاد و تشکر شود که 3 شب برای تفریح در یک محیط گرم و تمیز نشستند و علاوه بر خودنمایی و تفریح کاری هم انجام دادند . باز هم تشکر از برگزاری نمایشگاه

  • دوستدار بياضه

    با سلام و خسته نباشيد
    نمايشگاه قشنگ بود ولي كيفيت فرهنگي و علمي نداشت ان شاء اله براي سالهاي بعد يك مكان بهتر يا اگر همين جا برگزار مي‌شود رسيدگي بهتر شود اطلاعات بيشتري در اختيار بينندگان قرار گيرد كيفيت بالا برده شود حيف است با اين همه قدمت و آثار باستاني

  • بی نام

    واقعا عالی بود
    به خدا خوب بود
    چی می شد اگه وبلاگ می شد سایت
    کاش اون پولایی که داره بیهوده مصرف می شه برای تبدیل وبلاگ به وب سایت خرج بشه.
    از همه ی کسانی که کمک کردن تا دوباره بیاضه زنده بشه تشکر می کنم
    مخصوصا از آقای محمد رضا فاضلی
    بدرود

  • بنده ی خدا

    واقعا عالی بود.
    از شما که تحول عظیمی در بیاضه رخ دادید تشکر می کنم.
    اجر شما با امام حسین.
    همچنین از محمدرضا فاضلی تشکر بسیار می کنم.
    به امید روزی که افتخار شما را در بیاضه ببینم.

  • انسان فرزند ابوالبشر

    چیزی نمی توان گفت غیر از خدا قوت.
    خدا اجر و صبر را به شما بیاضه ای که به زنده ماندن اسم بیاضه کمک کردید بدهد

  • همسفر

    سلام با عرض خسته نباشيد به شما مديريت محترم وبلاگ ( آقاي فاضلي )
    كار بسيار بسيار زيبا و ارزنده اي انجام داديد و آرزوي توفيق روزافزون براي شما داريم .

  • دوست

    سلام و عرض خسته نباشيد
    ظاهر وبلاگ را عوض كرده ايد خيلي قشنگ و عالي شده اگر بتوانيد مطالب را به روز يا هفتگي كنيد خيلي خوب است مثلاً مسائلي كه در يك هفته در بياضه رخ مي‌دهد البته نه همه را، آنهايي كه لازم است را جزو اخبار قرار دهيد يا مطالب علمي و فرهنگي كه مربوط به بياضه است مثلاً در مورد قلعه و يا قدمت آن كه نسلهايي جديد بتوانند با آن آشنا شوند و يا حتي خاطرات افراد ريش سفيد بياضه را همراه با عكس شخص در وبلاگ قرار دهيد خيلي بهتر مي‌شود.
    با تشكر فراوان از باني اين كار مفيد و سودمند
    به اميد موفقيت روزافزون

  • یحیی رجبی

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید فراوان
    همینقدر که ذوق و شوق زنده نگه داشتن این میراث که مطعلق به چندین فامیل در گوشه ای از کویری ترین نقطه ایران رو دارید جای بسی شکر و تقدیر رو داره و باید به جای شکایات بی ثمر برای ترویج آیین زیبا ودلنشین این نگین کویری آستین همت بالا زد
    دورادور دست تمام اونایی که برای زنده نگه داشتن سنت ها دست اندرکار هستنند رو میبوسیم
    خدا قوت

  • همشهری

    همشهریان میتوانند با در اختیار گذاشتن اشیا هر سال به نمایشگاه شکوه و جلوه بیشتری بدهند ودر پایان نمایشگاه انرا در اختیار داشته باشند.

  • شاید یکی از دوستداران بیاضه

    از این همه زحمت شما که می دانم شبانه روزی بوده ممنون و سپاس گذارم.
    شاید روزی که پوشتر این کار را روی دیوار یزد دیدم بی اهمیت گذشتمو گفتم بابا اینا دیگه چه بیکارهایی هستند ولی وقتی از صبح روز هفتم که آمدم حسینیه و تلاش بی وقفه ی بچه ها را دیدم فهمیدم جدیسیت و وقتی شب هجمه ی مردم به سمت نمایشگاه را دیدم احساس غرور کردم که من اهل همچین دیاری هستم.
    از تمام کسانی که در همچین امری کمک کردن به شخصه تشکر می کنم شاید تشکرم برای شما هیچ فایده ای نداشته باشد ولی بدک هم نیست.
    همچنین از آقایان محمد رضا فاضلی،سید مرتضی هاشمی،ابوالفضل حیدر،اقوام آقای فاضلی که در برگزاری این نمایشگاه سنگین یاری کردند تشکر میکنم.
    به امید پیشرفت روز افزون بیاضه

  • باران

    من تاکنون به این شهرباستانی نیامدم ولی شهرتون رو دوست دارم از شما به خاطر این که در مورد بیاضه مطالبی در این وبلاگ گذاشته اید ممنون

  • محمد

    عرض سلام و خسته نباشيد

    من با روستاي تاريخي بياضه از طريق يكي از دوستان آشنا شدم

    بسيار محل تاريخي و ديدني بايد باشد

    به اميد ديدار از بياضه

  • zielona kawa

    Greetings from Carolina! I’m bored to tears at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break. I enjoy the info you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m amazed at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, superb blog!

    • محمد رضا فاضلي

      سلام از کارولینای! من خسته به اشک در محل کار هستم، بنابراین من تصمیم به فهرست سایت خود را بر روی آی فون در طول ناهار. من لذت بردن از اطلاعات شما فراهم اینجا و نمی توانید صبر کنید به نگاهی وقتی که من به خانه. من شگفت زده در وبلاگ خود با چه سرعتی بر روی گوشی من لود هستم .. من حتی با استفاده از WIFI، فقط 3G .. به هر حال، وبلاگ فوق العاده!
      به هر حال ازت ممنونیم دوست من که به ما سر زدی ایمیل برات میفرستیم…..

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *