کتاب انارک .محمد علی ابراهیمی انارکی
اخبار بيابانک

کتاب « انارک »

کتاب انارک ، تالیف محقق انارکی جناب محمد علی ابراهیمی انارکی در زمستان 1389 به همت انتشارات رنگینه بر 830 صفحه جلد رنگی و چاپ مطالب به صورت سیاه و سفید بوده و در کتاب فروشیهای نایین و اصفهان یافت میشود .

photo_2017-04-28_16-00-29

این کتاب شرح کامل و مفصلی بر اوضاع و احوالات خطه ی انارک بخشی از کویر مرکزی ایران و گزند حوادث تاریخی و سالهای شکوفایی و سیر تاریخی انارک در ایران مرکزی را در بر گرفته است معرفی جز به جز انارک و محله های بیابانک ، سراب ، بیک علی ، قافله گاه ، جویباره ، عرب ها ، پشت حصار از بناها ، راهها ی ارتباطی ، معادن ، کارکرد و دستمزد کارگران و حتی سیر تاریخی این خطه در بیانگزاری و ناز شصت های امیر کبیر در احداث دیوار دفاعی به دور انارک را در بر گرفته است وضعیت مالیاتی و هبستگی طوایف ،دلایل مهاجرت و تمامی برجهای اطراف انارک و روستای عشین و مزارع اطراف با توضیحات تاریخی در این کتاب معرفی و شاهکار ابراهیمی در سالهای اخیر در منطقه است .

عکسهای زیبای این کتاب از نگاه عکاسان دهه ی 40و 50 یاد آور خاطرات دیروز و مرور مرارتهای به یاد ماندنی در روزگار گذشته است  .

جریان حمله نایب حسین کاشی و سایر دزدان منطقه و سیر نزولی و پیش رفت آنها به سمت بیاضه و دشتهای طبس در این کتاب ذکر شده است . رستنی های پیرامون انارک و طب سنتی و گیاهان کوهی یافت شده و شیوه طب سنتی در انارک و زالو انداختن در این کتاب ذکر شده است .

معدن کاری ، کار در معدن ، استخراج فلزات و دستمزد و روسای معادن اطراف انارک تامین و نگهداری آنها سابقه ی فعالیت معدن نخلک در این کتاب مذکور است عکسهایی از کارگران معدن و تعداد نفرات در معادن آبهای شور و شیرین و تفکیک معادن طلا و سرب و نقره ، ادبیات ذوب فلزات در کورههای باستانی ، شرحی بر معدن تالمسی از دیگر مطالب .

فصل 12 کتاب در باب مشاغل آن زمان و معرفی ریگ جن و در انتها به حیات وحش منطقه پرداخته است.

نحوه ی عزاداری و مکتب های قدیم ، نام ملایان و فرهنگ و ادبیات فراگیری و در آخر ترانه های محلی و اشعار در آن مذکور و اصطلاحات انارکی در آن ذکر شده است فصل 21 در باب دامداری منطقه ، و معرفی موزه ی مردم شناسی انارک از شاهکارهای دیگر این نویسنده در کویر مرکزی ایران است . علم انساب در پایان این کتاب آمده و ورود و خروج طوایف انارکی را گویاست .

photo_2017-04-28_16-00-54

کتاب انارک از این نویسنده ی توانا، جهت شناخت بهتر و بها دادن به صنعت توریسم و تشکلهای مردم شناسی در منطقه گام بزرگی در حفظ فرهنگ و آداب و رسوم منطقه دارد و جای تقدیر و تشکر دارد .

photo_2017-04-28_16-37-37

در فصل بیست و پنجم کتاب در باب گویش انارکی و همایشهای انارک و نارسینه ، اباهیمی از وجود 46 معدن در سخنان خود یاد کرده است و بحث زیبای نام آوری بزرگان را در این بخش که حسن ختام و تشکر از بزرگان این سرزمین است ، ادامه داده …بزرگانی چون استاد مستقیمی (راهی) ، عبدالکریم حکمت یغمایی ، دکتر منوچهر ستوده …و دیگر بزرگان نامبرده شده است .

03runamai54

 استاد محمد علی ابراهیمی انارکی

09126049747

2 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *