جشن ها و مراسمات بیابانک

عید نوروز با “” جشن زیتون”” حتما بخوانید

امسال سوم نوروز 1391 روز پنجشنبه اجتماع دوستداران درپای پیرترین و بزرگترین

درخت زیتون ایران

سلام دوستان عزیز :

زیتون یکی از درختانی است که در قران کریم نام آن بارها تکرار شده و حتی در سوره مبارک “”تین “” خداوند به این میوه قسم یاد کرده است و نام زیتون در کنار انجیر آمده ،زیتون در 2 نوع سبز و سیاه در ایران یافت میشود و به توصیه پزشکان روغن زیتون در انواع بیماریها موثر و در طب الرضا مطالبی ذکر شده ناراحتی پوستی و جلدی از جمله جذام با روغن زیتون درمان و در رفع اختللات دستگاه گوارش روغن این گیاه در درمان یبوست و مسهل کننده و همچنین درمان بواسیر سفارش شده است                      

انچه از خواص گیاه بگوییم کم است و در مقاله ای علمی که موضوع آن تحقیق در مورد اینکه /چرا ذکر نام تین = انجیر در کنار زیتون در قران آمده ، / بیان شده که انجیر چون دارای خواص بسیار و مقداری زیاد آهن تشکیل شده سبب ته نشین شدن این عنصر در دستگاه گوارش میشود ، و از این جهت با خوردن زیتون از ته نشین شدن عنصر آهن در این دستگاه حساس جلوگیری به عمل می آید .                     

اما ارتفاع درخت زیتون در نهایت عمر خود به 10متر میرسد و یکی از مناطقی که این گیاه به وفور وبه طور صنعتی کشت میشود رودبار و منجیل در استان گیلان است .                                               

در کویر مرکزی گزارشاتی از کشت زیتون در ناحیه حاصل خیز کاشان گزارش شده و در منطقه بیابانک گیاه زیتون به طور پراکنده دیده میشود .اما تا امروز به جزدرخت پیر و کهن سال زیتون مقدس بیاضه تا کنون  در خت زیتونی در این ناحیه و حتی در ایران مشاهده و گزارش نشده است. زیتون بیاضه از نوع سیاه و هرسال محصول میداد و عمر تقریبی این گیاه را حدود 2500 سال تخمین زده اند . تنها شاهد زنده تاریخ بیاضه که قادر به تکلم از تاریخ پر فراز نشیب این سرزمین نیست. سرمای سال 86 صدمات زیادی به این درخت وارد کرد و این درخت از پایین دوباره به لطف خداوند سبز است.                          

امسال به سلامتی شما و همه دوستداران میراث بیاضه ، قصداریم در سومین روز نوروز امسال سال جدید 1391 همه اهالی اهل دل، در این روز، گرد تنها ترین سند گیاهی تاریخ بیاضه که درختی  پیر و کهنسال با نام مبارک “”زیتون بیاضه “”جمع شویم .

این اجتماع که در آن جمعی از دوستداران وبزرگان اهل دل و اهالی بیاضه حضور دارند  به پاس ارج نهادن و یاد آور ارزشهای بیاضه بوده و اجتماع برای همه آزاد است ، کل برنامه 2 ساعت است. از ساعت 10صبح روز پنجشنبه تا ساعت 12 هنگام اذان ادامه دارد و این بهترین فرصت برای ارائه نظرات و پیشنهادات در مورد مسائل مربوط به آبادی و ارج نهادن وپاس داشتن منابع و ارزشهای تاریخی بیاضه و همچنین ، صحبت بزرگان ، شعرخوانی و مسابقه و هر کس مایل بود از دیگران پذیرایی کند، بسم الله که خداوند امواتش را رحمت کند و بیایید تا از بزرگی بیاضه بشنوید و بگویید تا ما بشنویم هزار حرف نگفته را که سخت مشتاق دیداریم…..  ووووو…….

هر چی که دل تنگتان بخواهد  …. مطالب جدید ، دوستان جدید ، تبادل اندیشه ها ، خلاصه اینکه فقط می خواهیم  یک روز را به بیاضه و بیاضه دوستان اختصاص بدیم ، روزی که متعلق به بیاضه و بیاضهایهاست. پس اگر بیاضه ای هستید و بیاضه را دوست دارید بیایید که میبوسیم جای پایتان را.

09126049747

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *