جشن ها و مراسمات بیابانک

جشن “”اقرجیجه”” در بیاضه

جشن اقریججه یکی از جشنها و اجتماعات سنتی باستانی بیاضهدر ایام نوروز بوده که در آن فقط دختران جوان و مادران شرکت می کردند . جای دقیق این جشن دقیقا بند زیارت در پشت امامزاده بوده است .

بیاضه در زمان قدیم هفت بند داشت یعنی هفت سد خاکی برای مهار آبهای سطحی و رود خانه  یکی از این بندها بند زیارت در پشت امامزاده جایی که هرسال تعزیه بیاضه [bayazeh ] برگزار میشود بوده و آب این بند به مصارف کشاورزی اطراف امامزاده مرسید . در این مکان که به خاطر ارتفاع تپه ها دید کمتری داشتی مکانی بوده برای تخلیه هیجانات روحی و اجتماع زنان سالی یکبار در این محل بوده اینکه این اجتماع از چه تاریخی در بیاضه رسم شده معلوم نیست ولی این اجتماع تا قبل از انقلاب ادامه داشته و به دلیل اینکه در این اجتماع خلوت زنان بوده و شروع به هلهله و آواز خوانی و به احتمال زیاد نوعی حرکات موزون داشتند . بسیار در روحیه آنان تاثیر داشته و تنها اجتماعی در تاریخ بیاضه در قدیم بوده که ریشه باستانی و متعلق به زنان بوده است.

اما امروز این مکان تغییر کاربری و با نام جدید “قتلگاه” مربوط به برگزاری مراسم تعزیه سالار شهیدان از مراسمات تاریخ اسلام در بیاضه است . و علت آن کاملا روشن واشراف این مکان به امامزاده و دید وسیع آن از اطراف مکان مناسبی برای اجتماع زنان نیست . و هنوز هم میتوان نقاطی در بیاضه برای برگزاری این جشن یافت .ولی نیاز به یاد آوری و برگرداندن آداب و رسوم ملی بیاضه است .جشن اقرجیجه در اول نوروز برگزار میشد . و عکس بالا ربطی به این جشن ندارد و مردم دهه 1340 را در حال برگزاری تعزیه نشان میدهد.

همه بودند در بند زیارت               به رسم یادگار و عید عادت

 

09126049747

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *