جشن ها و مراسمات بیابانک

محرم در بیاضه

محرم در بیاضه

 به رسم نیاکان و اقوام ایرانی در پاس داشت عزادری و برپایی مراسم اندوه و ماتم  سالار شهیدان حضرت “ابا عبدالله الحسین “در محرم ، هرسال بیاضه جلوه خاصی به خود پیدا میکند . از همان اول محرم، مخلصان حسینی چراغ عزای غریب کربلا را با آذین بستن مشکی و نصب پارچه و تشکیلات مربوط به محرم اهم از ساز و برگ سنج و ، دهل و حتی تدارک غذای عزاداران روشن میکنند .تقریبا هر کسی مسئول کاری است که یا خود برای خود دست و پا کرده است و یا اینکه از ابا و اجداد وی به او ارث رسیده است . اینکه هر کس در این جمعیت انبوه و کثیر بیاضه که گاها در شمارش افراد تعداد آنها نزدیک به 3000 نفر میرسد  ، افراد به طور خودکار وظایف خود را شناخته و نسبت به انجام آن به نحوه احسن تلاشی مضاعف دارد، خود رسمی ماندگار و قابل ستایش است . اما این جمعیت افسار گسیخته و فراری مهاجریینی از فرزندان بیاضه هستنند که از سر اقتضای زمانی  و تعصبات اجتماعی بیاضه ،در حساسترین لحظه سال یعنی در 3 شب آخر محرم تقریبا به بیاضه برگشت میخورد. اکثر این افراد را مهاجران اولیه بیاضه که از بیاضه ناامید شده و رخت سفراز جهت کسب و کار بهتر بر بسته اند، تشکیل میدهد. سهم این جمعیت 90 درصد مسافر شهرهای  تهران ، اصفهان ،کاشان ،یزد که اولویت شهرهای محل سکونت این افراد است را تشکیل و 10درصد باقیمانده جمعیت ثابت بیاضه است که به زحمت این جمعیت به 150 نفر میرسد .از این جمعت اگر فاکتور بگیرید آنچه باقی میماند سهم مسافران و توریست هایی است که جهت دیدن جاذبه های آبادی یا به میل خود ویا با دعوت خود اهل بیاضه به آنجا آمده اند .   


این پتانسیل، جمعتی بسیار وحشتناکی است که در یک پیک سال به بیاضه حمله ور میشود، که از نظر امکانات موجود در بیاضه نگران کننده می باشد، اما نکته جالب آن اینجاست   که تمام این جمعیت توسط خود همین مردم مهربان ،و عظمت لطف خداوند به سیستم عزاداری حضرت هم پذیرایی میشود و هم عزاداری میکنند و هم در مدت اقامت(خواب شبانه)، بیاضه پذیرای مسافران با باز کردن آغوش گرم خویش برای فرزندان خود است.

نمایی از نهر فرات در کربلا که هرسال توسط برادران هاشمی ، طاهری ، مرادی و دیگر بچه ها درست می شود


نمایی از نبرد ابوالفضل با گروه مخالف


گروه آشپزی امامزاده در محرم ، واقعا جای تقدیر دارد

نماز امام در ظهر عاشورا در صحنه نبرد

به خاک افتادن “علی اکبر “

شهادت “علی اکبر”

نقل برداری در ظهر عاشورا و در وسط تعزیه از رسومات این آبادی است

آقایی که در تصویر میبینید …یکی از شخصیتهای دوست داشتنی کربلا در روز
عاشورا ست که …به عشق امام حسین با یک گروه از همزادهای خود وارد …صحنه
شد …روایت مستقیم اینکه این شخصیت اصلا در روز عاشورا به یاری امام آمد
یا نه …در سند مکتوب و معتبر “”لهوف” اثر سید ابن طاووس نقل شده بود و من آنرا تایید میکنم.
وقتی کار بالا گرفت حضرت با نا امیدی در حالی که به نیزه تکیه داده بود و
آسمان زمین به حال حضرت گریه میکرد …حضرت مشاهده فرمود که گروهی از جن که
از چشم انسان پنهان هستند به سرپرستی جنی به نام “”زعفر جنی ” به نزد حضرت
آمدند ..و از حضرت خواستند که با زمین کربلا را از لوس وجود افراد مهاجم
پاک سازنند …ولی حضرت در حالی که برای زعفر آرزوی سعادت کرد…از وارد
شدن آنها به کارزار ممانعت کرد ..
این صحنه در روز عاشورا در تنهاجایی
که در تعزیه آن محل گنجانده و قدمتی تاریخی دارد …تعزیه بیاضه است که هر
سال مشتاقانی برای دیدن این صحنه از اکثر نقاط در روز عاشورا به بیاضه
میآیند.


عکسها: کار ی از  بانو فروغ السادات موسوی

09126049747

یک دیدگاه

  • فروغ السادات موسوی

    با سلام از اینکه تونستید سی دی را باز کنید و از عکسها برای سایت استفاده کنید خوشحالم هر چند بعضیهاش برای دوسال پیش است راستی یکی از عکسهای محرم1390 در سوگواره عاشورا در بین ادیان رتبه سوم کشوری را صاحب شده که به موقع فایلش را براتون میفرستم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *