کتاب و آثار فرهنگی

معرفی کتاب «بیاضه» روستایی کهن

کتاب « بیاضه روستایی کهن بر کران کویر » تالیف بانو منصوره سپهری  ، با مقدمه دکتر حسین گنجی در سال 1387 به دست انتشارات امیر کبیر تهران در 1000 نسخه منتشر شد و اگر تاکنون از آن نامی برده نشده به خاطر این بود که این کتاب تنها در تهران در دست رس بوده و نویسنده آن بانو سپهری ساکن تهران و در معرفی کتاب به جامعه ی عمومی و مردم منطقه نقش کمرنگی را ایفا کردند که الحق و الانصاف اصولا با  وجود برنامه های فشرده مذهبی در بیاضه جایی برای معرفی فرهنگ و ارتقای مسایل دیگر بیاضه باقی نمی ماند …..متولیات برنامه های بیاضه هیچ اقدامی برای ساخت خانه فرهنگ و یا موزه و یا سالنی برای برگزاری چنین برنامه هایی تدارک ندیده  در حالی که  توریست دلار خرج میکند تا خسته و تشنه خود را به بیاضه رسانده چند عکس از فرهنگ کهنه و کهن ایرانی در بیاضه تهیه کند ….!!!!! تا کجا میخواهید  خود را به خواب بزنید …معلوم نیست …!!!!

 اما اگر شخصی 5 کاسه ی مسی به حسینیه اهدا کند و یا یک پنکه ی سقفی برای حسینیه بخرد اسم وی بر روی آن حک شده و در هفت جا اسم وی اعلام می شود ….!!!! ارزشها را پاس بدارید اگر میخواهید سالها شما را یاد کنند . اسم شما زمانی زنده خواهد ماند که خدمت به خلق و برای رضای خالق و مخلوق باشد .

کتاب بانوسپهری مجموعه ایی کوچک متشکل از حدود 190 صفحه ، با دیدگاه کاملا تحقیقاتی به عنوان طز پایان نامه ی دانشگاه  بانو سپهری در مقطع کارشناسی جغرافیا تالیف و در این زمینه تلاش و کوشش وی قابل تقدیر و سپاسگزاریست . لازم به ذکر است که عنوان کنم این کتاب از کتاب آقای صالح قدیمی تر و اطلاعات آن بیشتر به موضوعات جغرافیا ی محیطی و تاریخ بیاضه ی قدیم شبیه تر است . بانو منصوره سپهری متولد بیاضه و  از فرزند«خان سپهری» بیشتر اطلاعات این کتاب را به صورت تحقیقات میدانی و با توجه به سکونت بیشتر وی در دهه های 40 و 50 در بیاضه و اوضاع و احوال مردم آن زمان به قلم کشیده و روح سرشار از عشق  به وطن در صفحات بی آلایش آن به چشم میخورد . انجمن دوست داران بیاضه  در محرم سال 1391 حدود 300 نسخه ی این کتاب را در یک مسابقه شرکت داد .

09126049747

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *