کتاب و آثار فرهنگی

همشاگردی سلام ….

بیاضه را « دارالعلم » میخوانند . همانطور که یزد را  «دارالعباده» ، سندی موجود است که فرخی را که به گویش خوری فروی میخوانند « دارالامان » میخوانند و جالب اینکه رد پای شاعر معروف بیابانک  « یغمای جندقی » در سن طفولیت در بیاضه بر جای مانده … این شاعر متعلق به قرن 13 ه .ق و برای سرکشی به املاک پدر و دیدار با راعیت خانوادگی به بیاضه می آمد . قدیمی ترین معلم بیاضه که اکنون در قید حیات است ، استاد  «  میرزا مهدی ثقفی » معروف به « شکوهی» است . این عکس تنها سند ماندگار معلمی شکوهی و شاگردان است که من بدست آوردم .

خدا می داند چند معلم و میزا و مکتب خانه در بیاضه بوده ولی در هیچ سند معتبری به ثبت نرسیده است . ولی آنچه که در نوشته ها و کاغذ پاره ها به چشم می خورد ، از حکومتی در تاریخ اسم برده می شود که « نواب ثلاث» نام داشته و مربوط به دورانی است که حکومت کویر مرکزی در ناحیه ی بیابانک بر عهده ی 3 نفر بوده که یک نفر آن اهل بیاضه بوده .

اسامی دیگر معلمان بیاضه که امروز نام آنها در یاد و خاطر ها باقی مانده و من آنها را توسط دوست و همراه همیشگی بیاضه(سید حسین هاشمی )،  آنها را شناسایی کردیم ، مرحوم ابوالحسن ثقفی(فتحعلی)،سیدمحمدابطحی هاشمی،میرزاابوالفتح ثقفی،شیخ محمدکاظم ثقفی و…روحشان قرین رحمت الهی وسلامی ویژه به معلمینی که هنوزسعادت دیدارشان راداریم گرچه اغلبشان درحال حاضرلباس بازنشستگی برتن دارندعزیزانی چون:آقایان شیخ فضل الله (فضیلت)ثقفی،میرزا مهدی شکوهی ثقفی ،امیرثقفی،سیدمحمودموسوی،سیدضیاموسوی،سیدمحمدخدایی،سیدمحمدهاشمی،عباسعلی طاهری،علیرضافاضلی وخانم فاطمه موسوی و جوان ترین آنها که 16 سال بار تعلیم و تربیت دانش آموزان بیاضه را به دوش کشید ، و به تازگی از بیاضه کوچ کرده اند ، دوست عزیز م استاد سید حسین هاشمی ( سید جلال ) بوده است . اگر نامهای دیگر می دانید در نظرات منعکس تا در تاریخ بیاضه ثبت شود . جای تحقیق دارد .

البته در طول سالهای متمادی بیاضه ارزشهای زیادی را از دست داده که آه از نهاد هر اهل فنی که به آن بیندیشد بر می آید ، اگر مردم فهیم بیاضه چه آنهایی که از بیاضه رخت بر بستن و چه آنهای که دستشان از دار دنیا کوتاه شده ، به این ولایت باز گردند و هر کس باهمان توان که دارد به بیاضه خدمت کند،  شهری آباد ، با اسم و رسم ، در زمانی کوتاه ، تمام عالم را فرا خواهد گرفت . و این آرزویی بیش نیست ولی روزی این واقعیت اتفاق خواهد افتاد .

منابع : شرح کاملی از احوالات جناب یغمای جندقی و اولاد و عشیره ی و عقبه ی به جای مانده از فامیل برزگ یغمایی در منطقه ی بیابانک  بر جای مانده که این سند معتبر به کوشش و همت یکی از فرهیختگان این فامیل به نام « مرتضی یغمایی » تحت عنوان « از یغما تا شکیب » گرد آمده است ، که بسیار کاری به جا و پسندیده و در خور تحسین است ، نویسنده ضمن شرح مفصلی در باب  ریشه و اصل این فامیل ، بسیاری از برجستگان و پیشکسوتان این فامیل را که در زمینه های مختلف صاحب نامی هستند  به طور جداگانه معرفی کرده است .

09126049747

3 دیدگاه

  • سیدحسین ازدبی

    سلام برتمام معلمین ودانش آموزان عزیزسال تحصیلی جدید مبارک دوست عزیزم خواسته بودندنام معلمین گرانقدری که درروستاخدمت کرده اندرایادآوریشان کنیم ابتداجای دارددرود فروان بفرستیم به روان تابناک اساتیدی که چهره درنقاب خاک کشیده اندودرایامی سکان دارکشتی تعلیم وتربیت روستایمان بودندگرانقدرانی چون مرحومین:ابوالحسن ثقفی(فتحعلی)،سیدمحمدابطحی هاشمی،میرزاابوالفتح ثقفی،شیخ محمدکاظم ثقفی و…روحشان قرین رحمت الهی وسلامی ویژه به معلمینی که هنوزسعادت دیدارشان راداریم گرچه اغلبشان درحال حاضرلباس بازنشستگی برتن دارندعزیزانی چون:آقایان شیخ فضل الله (فضیلت)ثقفی ،میرزامهدی شکوهی ثقفی ،امیرثقفی،سیدمحمودموسوی،سیدضیاموسوی،سیدمحمدخدایی،سیدمحمدهاشمی،عباسعلی طاهری،علیرضافاضلی وخانم فاطمه موسوی وکوچکترین عضواین خانواده، خودم که بی شک زیباترین لحظات زندگیم(16سال)رابابچه های باصفای بیاضه گذراندم امیدوارم عطرجانبخش گلویشان همیشه تر باشد.ازعزیزانی که حافظه ام یاری نکرد نامشان راببرم شرمنده ام(حسین سیدجلال)

    • محمد رضا فاضلي

      سلام سید عزیز خیلی ممنون وسپاسگزارم از لطف بزرگی که به من کردید ..تا در توان هست باید نام و بیاضه را پاس داشت ، این سهم کوچکی از وظیفه ی هر بیاضه ایی است .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *