گياهان بيابانک

وزش باد هاي شديد و خسارت به درختان در بياضه

اين تصاويري كه مي بينيد متعلق به ابتداي بياضه مكاني با نام “” جنگل “” است كه در آن محيط كوچك گلخانه اي وجود دارد كه براي پرورش انواع نهال ها استفاده مي شود و در آنجا در قديم به همت محيط زيست استان اصفهان يك چاهي زده شده كه آب را بوسيله موتوري از اعماق چاه بيرون كشيده و در منبعي ذخيره مي شود كه براي آبياري نهال ها استفاده مي شود در همين مكان كوچك كه شايد به چشم نيايد و خيلي ها  گذرا از آن مي گذرند تعداد زيادي نهال كاشته شده و به اصفهان ، خور و روستاهاي اطراف فرستاده شده (نمونه درختان  ” ويكس ” اطراف امامزاده ابو محمد ابراهيم ) و حتي زماني نهال كار نمونه هم داشتيم. ( حسين رجبي فرزند عباس )

البته ناگفته نباشد كه  مجموعه جنگل هنوز هم به فعاليت خود ادامه مي دهد ولي قبل از تحويل سال جديد باد شديدي در منطقه حكم فرما بود كه بدليل نبودن مانعي بر سر راه باد تا اين درختان كه عمل دفاعي را انجام دهد و درختان هم طاقت اين فشار باد را نداشته و نتوانستند كه تحمل كنند و طبق تصوير تسليم ….

البته لازم به ذکر این نکته است که این واحد که از آن به نام جنگل نام برده شده خدماتی در قالب کویر زدایی وابسته به سازمان محیط زیست و حفظ جنگلها و مراتع ، خدمات شایسته و بایسته ایی را در سراسر کویر ایران با احداث و ایجاد پایگاهی جهت حفظ و نگهداری و پرورش انواع گونه های گیاهان سازگار با محیط سخت و خشن اقلیم کویر فعالیت کرده است . نوع گیاهی که دچار باد در تصویر شکسته شده معرف به « درخت اکالیپتوس » ویا ویکس خودمات پوشش زیادی در اطراف امامزاده از این نوع گیاه به چشم میخورد . و هنوز معلوم نیست به چه علت درختان توت اطراف امامزاده خشکیده که در مقاله ایی در فصول به آن خواهم پرداخت .(م .ر .ف)

09126049747

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *