کاروانسرای جلالی .انارک .تاریخ بیابانک .فاضل 1394ه.ش
اماكن ديدني,  چهر ه های ماندگاربیابانک

کاروانسرای جلالی در « انارک »

انارک ….واقع در دشت مرکزی ایران در 70 کیلومتری شهر نایین از توابع استان اصفهان ..شهری بسیار کوچک با بافتی تاریخی و ساخت و سازی مدرن در اطراف ..آب کشاورزی ندارد بنا بر این در این وادی کشاورزی به چشم نمی خورد ..کوههای نوک تیز افراشته در اطراف انارک از جنس سنگهای رسوبی و در زیر از لایه های آذرین تشکیل شده اند .

آنچه از انارک در تاریخ به چشم میخورد بیشتر آثار حمله دزدان و راهزنان به این وادی بوده و بالاخره تنگنای که برای مردم درست شده است شکوه آنان را به دولت امیر کبیر رسانید و این شهر صاحب برج وبارو گردید …

از اقامت گاههای مسافرتی به این شهر کاوانسرایی به چشم میخورد که تا چند سال پیش مخروبه ایی بیش نبود . این کاروانسرا به همت شخصی به اسم « جلالی » …..تعمیر و باز سازی شده است .

 

IMG_0034

کاروانسرا قبل از باز سازی

این کاروانسرا روزی پاتوق شتران و مسافران سر راه به انارک بود و در کتاب اسون هدین سوئدی زمانی که در عشین دچار کمبود آذوقه برای شتران میگردد ..مردم عشین وی را به کاروانسرای انارک راهنمایی میکنند .آنها میگویند شما در کاروانسرای انار با وفور نعمت روبرو خواهی بود .

اماهدین از رفتن به آنجا به علت دوری مسافت سر باز میزند ..به نظر این کاروانسرا همین کاروانسرای فعلی بوده ..ساختار این کاروانسرا مربوط به دوره ی قاجار میباشد .

IMG_0023

اتاقهای این کاروانسرا خیلی کوچک و دل پذیر است این کاروانسرا  توسط شخصی به نام آقای جلالی ک اصلاتا هیچ ارتباطی با انارک ندارد باز سازی و هزینه ی سنگینی برای آن پراخت کرده اند .این کاروانسرادر قلب شهر انارک قرار دارد ..داخل « به سلیقه ی آقای جلالی و دوستان اهل ذوق آثار و نشانه های دریای باستانی ایران  فسیلها ی زیبای زمین شناسی و کانسارهای معادن اطراف انارک به چشم میخورد .این کاروانسرا نیمچه موزه ی مردم شناسی کویر را داراست .

IMG_0020

ادامه دارد …..

IMG_0038

09126049747

2 دیدگاه

  • مومن

    با سلام و خسته نباشید خدمت برادر عزیزم جناب آقای فاضل
    برادر گرامی یک پیشنهاد دارم
    این پس زمینه که برای سایت انتخاب کردید خیلی خیلی چشم را اذیت میکنه و خواننده بواسطه این خستگی خیلی زود قید خوندن مطالب زیبا و مفید شما را میزنه. بنده به عنوان کسی که در این زمینه نسبتا کارهای زیادی انجام دادم خدمتتان این را عرض میکنم . امیدوارم به دل نگیرید و موفق باشید.
    میدونید چرا سایت گوگل پر بازدیدکننده ترین سایت دنیا هست؟ اونم برای یازده سال اخیر؟ فقط به دلیل سادگی و خلوت بودن صفحه اصلی و اولش.
    یشنهاد میدم صفحه اصلی و اول این سایت زیبا بسیار ساده و خلوت باشه. مثلا بعد از کلیلک بروی گزینه ورود، سرفصلها را بیارید مثل تاریخچه- مراسمات- نقشه- آداب- عکسها-تورها- و … با پس زمینه ساده و روشن که چشم نواز باشه نه چشم آزار
    بازهم آرزوی موفقیت روزافزون براتون دارم

    • محمد رضا فاضلي

      سلام دوست من حاج رضا ی عزیز
      عارضم خدمت انور شما که طراحی این سایت توسط یکی از دوستانکم انجام شد و پس از اتمام و کناره گیری من از دانشگاه و ازدواج ایشان از هم دور شدیم و فاصله گرفتیم …من تنها ماندم و علمی از این طراحی بلد نیستم و تنها نویسندگی آن به گردن اینجانب است …اگر کسی را لایق بدانید و اینکاره باشد با کمال میل حاضرم سایت را باز سازی کنم …فلواقع این امکان تا کننو ن محقق نشده است .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *