اخبار,  اخبار بيابانک,  جشن ها و مراسمات بیابانک,  گردشگری

ثبت روادید زنجیر آتشی بیاضه

تاریخ بیابانک, [21.09.24 12:55]
زنجیر آتش ییاضه ، ثبت روادیددر تقویم کشور ، محمد رضاضلی ،فاضل ، تاریخ بیابانک
﷽🔮«ثبت زنجیر آتشی بیاضه در فهرست رویدادهای گردشگری»

” آیین زنجیر آتشین یکی از مهم ترین مراسم عزاداری روستای بیاضه که در سحرگاه روز عاشورا برگزار می گردد، نماد آتش زدن خیمه های امام حسین می باشد. در این آیین گروهی از عزاداران به دانه های پایینی زنجیر نخ یا الیاف نخی بسته و با بستن طنابی در انتهای زنجیر برای حمایل در دست (ضریب ایمنی) محتوی را آغشته به نفت کرده و کمی مانده به طلوع آفتاب روز عاشورا آتش می زنند و حول سقاخانه ی حسینیه می چرخانند. زمان اجرای این مراسم حدود ۲۰ دقیقه می باشد .
این مهم که از دیدنیهای شهرستان خوربیابانک در روستای تاریخی «بیاضه» است، که به شماره «20304914» در فهرست رویدادهای گردشگری کشور جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است. یادآور است که ثبت «قنات و مراسم زیبای کوزه بران» بیاضه در حال پیگیری و انجام است”.

*عباسعلی ایرجی میراث فرهنگی شهرستان خوروبیابانک. *

💥فاضل💥, [22.09.24 19:20]

﷽🔮 « ابهامات ثبت روادید »

🖤🎩طبس تسلیت 🎩🖤

«و این افتخار است، در ثبت اثر ملی ملموس ایرانیان، در برگزاری مراسمات و جشنهای مذهبی، ریشه های باستانی و کهن در سبک عزاداری ایرانیان داشت به همت شما و تلاش اداره میراث شهرستان، جناب ایرجی 🙏، این مهم که از دیدنیهای شهرستان خوربیابانک در دهکده «بیاضه» است پس از دوسال رایزنی به سرانجام رسید،و در پی ابهامات و سوال همشهریان عارضم، روادید طبق دستور«وزارت میراث» به نام «استان و شهرستان» صادرمی شود و در خود تقویم به نام «بیاضه» و متون کامل درسایت معرفی شده سازمان موجود است، در مورد تاریخ روادید متذکر است که این روادید سال به سال تنظیم و از طرف سازمان آپدیت و به روز رسانی و حدود مراسم از طرف هیت تشخیص و بازررسین امسال از اصفهان تیرماه ثبت شده و درسال های آتی در تقویم بروز میشود. این تقویم و این ثبت از امتیازات دستیابی گردشگران خارجی(فرض کنید شخصی از اسپانیا برای این مراسم میخواهد حضور یابد) برای رصد مراسم و هویت فرهنگی منطقه و شهرستان است. و خداوند نگهدار این سرزمین، که در روز مولود رسول مسلم ومکرم (محمدص) این هدیه تقدیم این سرزمین شد.
رویدادهای گردشگری کشور
https://events.mcth.ir/events
https://www.visitiran.ir
➖➖➖➖
✍️🔮فاضل. 1403/7/1 ه.ش

⚜️تاریخ بیابانک⚜️
@historybyabank. تلگرام
@tarikhebyabanak. ایتا
Www.bayazeh.ir سایت

09126049747

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *